فرشي كه روي ذهن پهن مي‌شود

 

عنوان: Farsh يا فرش

پلتفرم: PC

ناشر: ندارد

سازنده: مهدي بهرامي

سبك: معمايي

امتياز: 9

چند سالي است بحث بومي سازي بازي‌ها خيلي داغ است و تلاش‌هايي براي آن انجام گرفته است. آنچه مهم است اين كه يك بازي هيچ‌گاه نبايد ماهيت خودش را كه همان سرگرمي است، فراموش كند. كسي كه مي‌خواهد وارد اين صنعت بشود و به عنوان طراح بازي در آن مشغول به كار شود، بايد بتواند از هر چيزي ايده بگيرد و چه زيباست آن لحظه‌اي كه يكي از رسوم و سنت‌هاي قديمي و معروف ايراني يعني بافتن فرش منبع الهام باشد. سازنده بازي فرش، مهدي بهرامي با بهره‌گيري از مكانيك لوله كردن و باز كردن فرش دست به خلق يك بازي معمايي زده است كه حتي جاناتان بلو، سازنده بازي Braid نيز به تحسين از آن پرداخته است. فرش با موتور يونيتي ساخته شده و شامل 23 مرحله ‌است. هدف بازي خيلي ساده است. بايد با چرخاندن صفحه و لوله و باز كردن فرش آن را به يك مكعب قرمز رنگ برسانيد. بازي‌كننده با تجربه اولين مرحله به صورت بصري اين هدف را درك مي‌كند چراكه بخش آموزشي بازي در تبيين هدف بسيار عالي و خوب طراحي شده است. حالا مي‌دانيد هدف هر مرحله چيست، اما رسيدن به آن هميشه آسان نيست. فرش در سرگرم‌كردن بازيكن‌ها موفق بوده،‌ هرچند بعضي از مراحل بازي بشدت سخت است. از طرفي تقريبا مي‌شود حدودا 12 تا 13 مرحله بازي را به آساني پشت سر گذاشت. شايد شمار مراحل سخت و دشوار برابر باشند، اما يكي از ضعف‌هاي بازي آن است كه ترتيب قرارگيري مراحل گاهي چندان مناسب به نظر نمي‌رسد. يك مرحله معمولي بعد كمي دشوار و سپس دشوار. بعد از آن براي اين‌كه تنفسي كرده باشيد با يك مرحله ساده همراه مي‌شويد ولي افسوس كه مرحله بعدي خيلي دشوارتر است. شايد به اين دليل كه مرحله ساده باعث مي‌شود مغز شما معماهاي سخت را دست‌كم بگيرد! شما براي رساندن فرش به نقطه پايان هر مرحله بايد آن را روي موزائيك‌ها يا اصطلاحا تايل‌هاي رنگي حركت دهيد. اگر فرش را به طور كامل باز كنيد چيزي حدود 5‌/‌4 موزائيك را مي‌پوشاند و دانستن اين مقياس در مراحل جلوتر با معرفي موزائيك‌هاي قرمز و سبز رنگ به كارتان مي‌آيد. اين موزائيك‌هاي رنگي مي‌تواند هر تعدادي را كه به آنها متصل است، بچرخاند؛ اما چگونه آنها را اتصال دهيم؟ براي اين كار كافي است فرش را طوري روي موزائيك‌ها باز كنيد كه حداقل لوله آخر آن باز نشده روي موزائيك رنگي قرار بگيرد. حالا ديگر خودتان هستيد كه تصميم مي‌گيريد بين يك تا چهار چه تعداد موزائيك را بچرخانيد. موزائيك‌هايي خاكستري و مشكي رنگ نيز در بازي وجود دارد. مشكي‌ها كاملا حكم بلوك را دارد كه راه شما را به هر طريق سد كرده‌ و تنها راه گذر از آنها دورزدن‌شان است و با اين‌كه خود فرش را مي‌توانيد روي خاكستري‌ها ببريد، اما در برابر چرخش مقاوم بوده و نمي‌توان موقعيت آنها را تغيير داد. تفاوت عمده موزائيك‌هاي سبز با قرمز هم در اينجاست كه سبزها بعد از يك بار گردش آبي شده و ديگر نمي‌شود از آنها استفاده كرد. اينجاست كه دكمه R براي شروع مجدد مرحله اهميت پيدا مي‌كند. مدل فرش در بازي به زيبايي ساخته شده است. موسيقي عالي و شنيدني بازي تمي سنتي دارد و كاملا با حال و هواي بازي سازگار است. متاسفانه بازي بعضي از مكانيك‌هاي خود را بخوبي آموزش نمي‌دهد و با آزمون و خطاست كه در آنها به تبحر مي‌رسيد. البته هيچ توضيحي هم در مورد موزائيك‌هاي خاكستري و مشكي داده نمي‌شود و حتي چرخاندن موزائيك‌هاي رنگي نيز ابتدا كمي سخت درك مي‌شود. به هرحال فرش يك بازي معمايي زيباست كه با وجود ضعف‌هايش واقعا سرگرم‌كننده‌ بوده و لذت پيدا‌كردن راه درست در آن، مثل تمام معمايي‌هاي خوب جهان شيرين و لذت‌بخش است.






تاريخ : سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |