وقتی f/1.0 هم به اندازه کافی سریع نیست

بلیر بانتینگ، عکاس آمریکایی مشهور که در زمینه‌ی تبلیغات فعالیت می‌کند؛ خلاقیت را تنها به عکاسی محدود نکرده و این هنر را در بعد فنی نیز بروز داده است. او یک مجموعه لنز ابداع کرد که عکاسی با دیافراگم f/0.5 را ممکن ساخت. مقاله‌ی پیش‌رو از زبان این هنرمند به بررسی چگونگی ساخت این لنزها می‌پردازد.

پیشرفت در عکاسی، سفری منحصربه‌فرد استاین مسیر را می توان با کمک کتابهای درسی، یادگیری درفرومهای آنلاین یا حتی به تنهایی طی کرد؛ ولی هیچ‌کدام از آنها به‌هم شباهت ندارند.

به‌عنوان یک عکاس خودآموخته، بیشتر جذب بخش فنی عکاسی شدم و قسمت هنری در اولویت دوم قرار گرفت.اوایل، مفهوم ۱۸ درصد خاکستری را درک کردم و با محدودیت گامهای نوری سنسور آشنا شدم؛ سپس نوبت خلاصشدن از عمق میدان بود تا سال‌ها بعد دوباره سراغ این مفهوم بروم.

سال ۲۰۰۳ خودم را به یک مجموعهی لنز از ۲۴ تا ۲۰۰ میلیمتر که همگی سریعتر از f/1.8 بودند، مجهز کردمبههمین دلیل میتوان گفت که از مزایای عکاسی با دیافراگم باز و محدود کردن عمق میدان بسیار لذت بردمبا اینحال بخشی از وجودم معتقد بود لنز ۸۵ میلیمتری با f/1.2 به میزان کافی عمق میدان اندکی در اختیارم قرارنمیدهدبا لوله قسمتی از لنز را که بعد از نقطهی گرهای (nodal point) قرار داشت، به کترین نقطه‌ی کانونیپشت شیشهی لنز وصل کردم؛ و باز معتقد بودم که عمق میدان میتواند از این هم کمتر شود.

 

رسیدن به این هدف روی نمرات تحصیلی‌ام نیز تأثیرگذار بود. من به‌جای توجه به درس کلاس ایتالیایی، مشغول محاسبهیزاویهی تغییر نور بودمیک خورهی عکاسی واقعی بودمتماملنزها را به‌جای گام (stop) بر اساس اندازه دیافراگم و بهمیلیمتر لیست کردم (قبل از این که فاکتور کردنکمترین فواصل کانونی را یاد بگیرم این کار را میکردم).

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

در همان زمان، شانس به من رو کردیک شرکت تحلیل اشعهی ایکس که به تازگی ورشکست شده بود، تجهیزاتشرا حراج کرده بودبا آنها تماس گرفتم و با یک پیشنهاد پایین، تمام لنزهایشان را خریدم تا آنها را رویدوربین Canon 1D نصب کنم.

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

آنها، لنزهای ۵۰ تا ۱۱۰ میلیمتری با دامنهی دیافراگم f/1.1 تا f/0.50 را برایم فرستادندمتأسفانه لنزها، مخصوصدستگاههای اشعهی ایکس بودند و نصب آن‌ها روی دوربین به هیچ‌وجه کار سادهای نبودنقطهی گرهای بعضی ازآنها به شکلی بود که اصلاً با آینه کار نمیکردند و بخش انتهایی بعضی دیگر لنز را پشتیبانی نمیکردندهیچکدام،حلقه‌ی فوکوس نداشتندبا علم به اینکه نوردهی در اکثر دوربینها بر اساس دیافراگم f/0.50 تنظیم نشده و لنزهاهم تراشهای ندارند؛ میدانستم که با واقعیترین نوع نوردهی دستی مواجهم.

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

سرانجام موفق شدم بعضی از لنزها را به روش بریدن در پشتی لنز و بعضی دیگر را به‌وسیله‌ی لوله و جعبه CD نصبکنمحداقل فاصله فوکوس خیلی کم و معمولاً تنها چند اینچ بود؛ اما عمق میدان، تابعی از فاصله است و این یکمزیت برای من به‌حساب میآمدلنزها، کاربرد عملی نداشتند؛ ولی استفاده از آنها نکات آموزشی فراوانی به همراهداشت.

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

در این تجربه، تغییرات نور و ارتباطش با عمق میدان را به‌خوبی فرا گرفتمبافت و کیفیت عکس مهم بودکیفیتعکس اغلب بر اساس فوکوس یا خارج از فوکوس بودن سنجیده میشود، نه بر اساس کیفیت بخش تارشدهدرپایان عکس‌برداری، تصاویر ثبت‌شده را به همکاران و مشتریان خود نشان ندادم و در ادامه، اکثر لنزهای دستسازمرا فروختم. اما در نهایت به تجربه‌ای دست یافتم که با تجهیزات فعلی دنیای عکاسی، امکان فراگیری آن‌ها ممکن نبود.

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

لنز با دیافراگم بازتر از f/1.0

 
 

 





تاريخ : دو شنبه 26 شهريور 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |