نمی‌توان انکار کرد که لیبرتی واک (Liberty Walk) از جمله بهترین سازندگان کیت‌های بدنه در صنعت تیونینگ خودرو به شمار می‌رود. کیت‌های بدنه آیرودینامیکی لیبرتی واک برای سازگاری با انواع مختلف خودرو ساخته شده‌اند و آخرین پروژه تیونینگ این شرکت، دو دستگاه فراری 458 ایتالیا است.  

Ferrari 458 Italia / فراری 458 ایتالیا

هر دو مدل با قطعات یکسان تجهیز شده‌اند، تنها تفاوت، در مواد مورد استفاده برای ساخت آن‌ها است. نمونه‌های اقتصادی پلیمرهای تقویت‌شده با فیبر (FRP) در بازارهای خارج از ژاپن حدود ۳۵ هزار و ۹۶۰ دلار قیمت دارد. نمونه‌های به اصطلاح «نوع ترکیبی» با قیمت ۴۳ هزار و ۶۳۰ دلار به فروش می‌رسند، درحالی‌که نوع «کربن خشک» حدود ۵۲ هزار و ۸۰ دلار هستند.

Ferrari 458 Italia / فراری 458 ایتالیا

 

کیت‌های بدنه شامل سپرهای جدید جلو و عقب، بالچه، دیفیوزر، کاپوت جلو و بال عقب می‌شود. با حرکت به سمت عقب خودروها با گلگیرهای برجسته روبه‌رو خواهیم شد که نام این تیونر روی آن‌ها به چشم می‌خورد. برای بهبود ظاهر فراری458 باید وسایل دیگری از جمله رینگ‌های جدید، برچسب‌های تزئینی و سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم نیز اضافه شوند. سیستم تعلیق بادی در بازارهای خارج از ژاپن با قیمت ۸،۹۰۰ دلار به فروش می‌رسند و می‌تواند برای خودرو بسیار مفید باشد.

Ferrari 458 Italia / فراری 458 ایتالیا

معمولاً لیبرتی واک از تغییر در پیشرانه خودروها خودداری می‌کند و در این مورد نیز پیشرانه ۴.۵ لیتری خورجینی هشت سیلندر تنفس طبیعی حفظ شده است. البته شرکت‌های تیونینگ زیادی وجود دارند که کارهای مربوط‌به تقویت پیشرانه را نیز انجام می‌دهند؛ اما اگر مشتری به حفظ پیشرانه کارخانه علاقه‌مند باشد، می‌تواند از پیشرانه احتراق داخلی با قدرت ۵۶۲ اسب‌بخار و گشتاور ۵۴۰ نیوتن‌متر بهره ببرد. 

 


تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

روند ساخت یک خودرو مسابقه‌ای بر پایه نمونه شهری پرقدرتی همچون سنا را به مک‌لارن بسپارید تا به شما یک نمونه خارق‌العاده تحویل بدهد. مک‌لارن سنا GTR که تاکنون طرح مفهومی‌اش را از آن دیده بودیم، اکنون به‌عنوان نسخه تولیدی مخصوص پیست و با محدودیت تنها ۷۵ نمونه (تمامی نمونه‌ها فروخته شده‌اند)، معرفی شده است. مک‌لارن سنا GTR که اکنون درکنار گران‌ترین نمونه‌های مک‌لارن یعنی سنا جاده‌ای و اسپیدتیل قرار می‌گیرد، با بهره‌مندی از پسوند GTR اکنون درکنار افسانه‌هایی همچون P1 GTR و نسخه نمادین F1 GTR قرار می‌گیرد.

مک لارن سنا GTR

طراحی بدنه سنا GTR تا حدودی به نسخه Longtail از مک‌لارن F1 شباهت دارد که در دهه ۹۰ میلادی در کلاس GT1 مسابقه لمان افتخارآفرینی کرد. اعداد و ارقام منتشرشده توسط مک‌لارن، دیوانه‌کننده است. با بهره‌مندی از قوی‌ترین موتور ۴ لیتری تویین توربو ۸ سیلندر تاریخ مک‌لارن، ۸۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این مدل قرار گرفته است. به‌منظور دریافت ۲۵ اسب‌بخار قدرت بیشتر نسبت به نمونه شهری، مهندسان مک‌لارن دومین کاتالیزور خودرو را حذف کرده‌اند تا میزان فشار ثانویه خروجی کاهش یابد. با برداشتن کاتالیزور، مک‌لارن عقیده دارد که نسخه مسابقه‌ای از سنا، اکنون نسبت به نمونه خیابانی صدای خشن‌تری تولید می‌کند.

با وجود اینکه طرح مفهومی معرفی‌شده از سنا GTR، از اگزوزهای کناری نزدیک به چرخ‌های عقب بهره می‌برد، اما نسخه تولید نهایی همچون نمونه 600 LT از خروجی اگزوزهای قرارگرفته روی صندوق عقب بهره می‌برد. قطعا خروجی اگزوز جانبی جذابیت‌های خاص خود را دارد اما طبق توضیحات مک‌لارن، مهندسان به‌دنبال کوتاه‌ترین مسیر برای خارج کردن گازهای تولیدشده ناشی از احتراق بوده‌اند. در عوض، این سیستم چینش پیچیدگی کمتری دارد و موجب کاهش وزن بیشتری خواهد شد. این هیولای پیست تنها ۱۱۸۸ کیلوگرم وزن دارد که ۱۰ کیلوگرم نسبت به نمونه شهری سنا کمتر است. همچنین با بهره‌مندی از نسبت قدرت به وزن ۶۸۵ اسب‌بخار بر تُن، نمونه سنا GTR بهترین ضریب قدرت به وزن را در میان تمامی محصولات تولیدشده توسط مک‌لارن تاکنون دارد.

مک لارن سنا GTR

نه‌تنها این ضریب، بلکه میزان نیروی روبه‌پایین تولیدی این خودرو هم در نوع خود بی‌نظیر است. تغییرات انجام‌شده در ایرودینامیک بدنه باعث شده تا سنا GTR به میزان ۱۰۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید کند که ۲۰۰ کیلوگرم از نسخه شهری بیشتر است. در نتیجه بهبود ایرودینامیک بدنه، اکنون نسخه مسابقه‌ای، میزان داونفورس تولیدی در نمونه شهری را با ۱۵ درصد سرعت کمتر نسبت به سنای شهری به‌دست می‌آورد. از آنجایی که مک‌لارن سنا GTR به‌عنوان خودروی مخصوص پیست ساخته شده، عجیب نیست که تمامی تجهیزات راحتی خودرو حذف شده باشند. اما سیستم تهویه هوا همچنان حفظ شده تا در روز‌های گرم مسابقه‌ای به‌‌کار آید. آپشن‌های مورد استفاده در نسخه شهری با ادوات مسابقه‌ای همچون Data logger، Pit Radio، کپسول اطفای حریق و جک‌های پنوماتیکی مخصوص تعویض لاستیک تعویض شده‌اند. بدون درنظرگرفتن قوانین و الزامات مسابقه‌ای، مک‌لارن سنا GTR از این هم سبک‌وزن‌تر خواهد بود. به این ترتیب، اکنون نمونه سنا GTR به‌عنوان سریع‌ترین خودرو مسابقه‌ای ساخت مک‌لارن در خارج از دنیای فرمول‌یک شناخته می‌شود.



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

راه شیری

با وجود پیشرفت ستاره شناسان در حل اسرار کهکشان راه شیری اما هنوز هم این کهکشان بسیار اسرار آمیز است و یکی از معماهایی که تاکنون ستاره شناسان موفق به درک آن نشده بودند، وزن کهکشان راه شیری بود اما اکنون ستاره شناسان با استفاده از داده‌های دو تلسکوپ قادر به اندازه گیری وزن کهکشان راه شیری شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، ستاره شناسان با ترکیب داده‌های "تلسکوپ فضایی هابل"(Hubble Space Telescope) و "تلسکوپ فضایی گایا"(Gaia mission) توانستند وزن کهکشان راه شیری را تخمین بزنند.

تاکنون پژوهشگران برای به دست آوردن وزن دقیق آن بسیار تلاش کرده بودند اما اخیراً در مطالعه خود به لطف دو تلسکوپ فضایی مذکور، موفق به اندازه گیری وزن دقیق آن شدند.

در این مطالعه، ستاره شناسان با استفاده از دو تلسکوپ فضایی هابل و گایا، سرعت خوشه‌های ستاره‌ای را که در کهکشان راه شیری در حال چرخش هستند، اندازه گیری کردند و در نهایت موفق به تخمین وزن نهایی کهکشان راه شیری نیز شدند.

پژوهشگران "رصدخانه جنوبی اروپا"(European Southern Observatory) اعلام کردند وزن کهکشان راه شیری تا شعاع ۱۲۹ هزار سال نوری از مرکزش، حدود ۱.۵ هزار میلیارد برابر وزن خورشید است.

از تلسکوپ فضایی گایا برای اندازه گیری خوشه‌های ستاره‌ای که حود ۶۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارند و از تلسکوپ فضایی هابل نیز برای اندازه گیری سرعت خوشه‌های ستاره‌ای که ۱۳۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارند استفاده می‌شود.

اکنون با دانستن وزن کهکشان راه شیری پژوهشگران می‌توانند به برخی سوالات و معماهای پیچیده کهکشان راه شیری پاسخ دهند.



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

میکروربات

پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا"، نوعی میکروربات ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن برای انتقال دارو به بدن استفاده کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تاکنون برای رساندن دارو به بدن، ابزار بسیاری در مقیاس نانو تولید شده‌اند که به روش‌های گوناگون حرکت می‌کنند. جدیدترین نوع این ابزار، یک ربات کوچک چهارپاست که می‌تواند در بدن حرکت کند. این میکروربات، نخستین بار توسط "مارک میسکین" (Marc Miskin)، استادیار "دانشگاه پنسیلوانیا" (UPenn) ابداع شد.

طول ربات‌هایی که با فناوری نانو تولید می‌شوند، معمولاً به ۷۰ میکرون می‌رسد و می‌توان آنها را در عرض چند هفته تولید کرد. این ربات‌ها، با کمک نوعی ویفر سیلیکونی فشرده به ضخامت ۱۰۲ میلی‌متر ساخته می‌شوند.

بدن هر ربات، از یک شیشه مافوق باریک تشکیل شده که لایه‌ای از سیلیکون به همراه تجهیزات الکترونیکی و دو تا چهار سلول خورشیدی روی آن قرار دارند. پاهای میکروربات، از ماده‌ای به ضخامت ۱۰۰ اتم تشکیل شده که یک لایه پلاتین و یک لایه تیتانیوم را در برمی‌گیرد (به جای تیتانیوم، از گرافین نیز می‌توان استفاده کرد).

هنگامی که اشعه لیزر به سلول‌های خورشیدی ربات می‌تابد، الکتریسیته در پاهای عقب و جلوی آن به جریان درمی‌آید. جریان الکتریسیته موجب گسترش پلاتین می‌شود اما تیتانیوم به همان شکل باقی می‌ماند؛ این فرآیند به خم شدن پاهای ربات کمک می‌کند. با خاموش شدن جریان الکتریسیته، پاها به حالت ابتدایی خود بازمی‌گردند.

میکروربات‌ها آن قدر کوچک هستند که می‌توان آنها را به راحتی و با استفاده از سوزن‌های زیرپوستی، به درون بدن تزریق کرد. این ربات‌ها تنها می‌توانند در لایه‌ای از بافت بدن که پهنای آن به اندازه یک ناخن است، جابه‌جا شوند.

میسکین و گروهش قصد دارند منابع دیگری برای تأمین انرژی ربات به آن اضافه کنند و در حال حاضر در تلاش هستند تا با افزودن امکاناتی مانند حسگر، ساعت و سیستم‌های کنترلی، نسخه هوشمند میکروربات‌ها را ارائه دهند.



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹، سونی چهار گوشی هوشمند با طراحی جدید درکنار نمایشگر CinemaWide با نسبت تصویر ۲۱ به ۹ معرفی کرد. برخی کاربران، طراحی غیرمتعارف دستگاه‌های جدید سونی را تأیید می‌کردند و برخی دیگر با آن موافق نبودند.

به‌نظر می‌رسد سونی اکسپریا وان، اولین گوشی هوشمند با نمایشگر 4K اولد، جالب‌توجه‌ترین گوشی از بین ستگاه‌های معرفی‌شده‌ی سونی است. سونی تقریبا همه چیز را در مورد آخرین پرچم‌دار خود از نمایشگر تا تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ قدرتمند آن و حتی برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید مربوط‌به استفاده از نمایشگر بلند معرفی کرد. اما یکی از سوالاتی که بی‌پاسخ ماند، قیمت سونی اکسپریا وان و نحوه‌ی پیش سفارش یا خرید این گوشی هوشمند بود که سونی این دو سؤال را بی‌پاسخ گذاشت.

Sony Xperia 1 / اکسپریا وان

اما به‌نظر می‌رسد این دو سؤال نیز، به‌لطف فروشگاه آنلاین خرده‌فروشی انگلیسی Clove  و وبسایت XperiaBlog.net بی‌جواب باقی نمانده‌اند. خرده‌فروشی آنلاین Clove، صفحه‌یاکسپریا وان را زودتر از آنچه تصورش می‌شد، راه‌اندازی کرده و علاقه‌مندان می‌توانند دستگاه مورد نظر خود را پیش سفارش کنند. در نتیجه قیمت دستگاه نیز ازطریق این فروشگاه به‌اشتراک گذاشته شده است. 

قیمت گوشی هوشمند سونی اکسپریا 1 بدون درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ۹۲۵ دلار و با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ۱۱۱۱ دلار در این وبسایت خرده‌فروشی قیمت‌گذاری شده است. مالیات بر ارزش افزوده معمولا باعث تغییر قیمت محصولات می‌شود. اگر قیمت دستگاه را بدون مالیات بر ارزش افزوده در نظر بگیریم، قیمت دستگاه ۹۲۵ دلار می‌شود. البته باید درنظر داشته باشیم که معمولا گوشی‌های هوشمند و سایر محصولات فناوری در اروپاقیمت بالاتری نسبت به ایالات متحده دارند. در نتیجه انتظار می‌رود که قیمت این دستگاه در ایالات متحده در حدود ۸۹۹ دلار باشد. 

گلکسی اس ۱۰ سامسونگ نیز قیمتی برابر با ۸۹۹ دلار دارد. قیمت مشابه این دو گوشی هوشمند بر دو نکته‌ی مهم تاکید می‌کنند. اول اینکه سونی نمی‌خواهد پرچم‌دار ۲۰۱۹ خود را با قیمت خیلی بالاتری نسبت به سایر پرچمدارهای بازار عرضه کند. دوم اینکه اکسپریا ۱ باید با یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند سال رقابت کند.

یکی دیگر از موضوعات مهم، آن است که اگر قیمت به‌اشتراک گذاشته‌شده ازطریق فروشگاه خرده‌فروشی درست باشد، انتظار می‌رود تا اواخر ماه می (‌اوایل خردادماه) و در حدود سه ماه دیگر، شاهد عرضه‌ی سونی اکسپریا وان به بازار باشیم. این بدان معنی است که میلیون‌ها مشتری بالقوه‌ی سونی ممکن است در این بازه‌ی زمانی سه‌ماهه، یکی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار سامسونگ را خریداری کرده باشند و اصلا فراموش کنند قرار است سونی اکسپریا وان به بازار عرضه شود.

شرایط ظاهری نشان می‌دهد سونی اکسپریا وان وضعیت چندان مطلوبی برای فروش در بازار نخواهد داشت. هرچند هنوز معلوم نیست شرکت سونی امیدوار است که چه تعداد گوشی هوشمند اکسپریا وان به فروش برساند. شاید تنها مشتریان خیلی وفادار سونی منتظر بمانند تا محصول جدید به بازار عرضه شود. شاید هم تمام این تحلیل‌ها درست نباشد. باید منتظر باشیم و ببینیم درنهایت سونی چه زمانی پرچم‌دار خود را به بازار عرضه می‌کند و کاربران چه تصمیمی برای خرید این گوشی هوشمند خواهند گرفت. 



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

براساس آخرین اخبار انتظار می‌رود گوشی هوشمند گیمینگ بلک شارک ۲ شیائومی در تاریخ ۱۸ مارس برابر با ۲۷ اسفندماه معرفی شود. ظاهرا پیش از فرارسیدن موعد رونمایی رسمی، برخی مشخصات کلیدی این گوشی هوشمند ازطریق وبسایت بنچمارک AnTuTu فاش‌ شده است.

اطلاعات گوشی هوشمند با نام BlackShark Skywalker در پایگاه‌ داده‌های بنچمارک انتوتو رویت شد. براساس آخرین اطلاعات به‌اشتراک گذاشته‌شده، این گوشی هوشمند از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام و حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی بهره می‌برد.

بلک شارک 2

به‌نظر می‌رسد باید منتظر رونمایی بلک شارک ۲ باسیستم‌عامل اندروید ۹ پای و حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی باشیم. در اطلاعات فاش‌شده جدید، ابعاد نمایشگر این گوشی مخصوص گیمینگ فاش نشده است، اما به‌نظر می‌رسد بلک شارک ۲ با رزولوشن ۲٫۳۴۰ در ۱٫۰۸۰ پیکسل به بازار عرضه خواهد شد.

نتایج تست بنچمارک نشان می‌دهد، بلک شارک ۲ موفق به کسب امتیاز ۳۵۹٫۹۷۳ شده است. این گوشی هوشمند مخصوص گیمینگ، پیش از این نیز در بنچمارک گیک‌بنچ با تراشه‌ی اسنپدراگونن ۸۵۵ کوالکام، ظرفیت حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی و ۱۲ گیگابایتی رویت شده بود. انتظار می‌رود نسخه‌ی با ظرفیت حافظه‌ی رم ۸ گیگابایتی، از حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره ببرد ولی ظرفیت حافظه‌ی داخلی نسخه‌ی دیگر هنوز مشخص نیست.

همان‌طور که گفته شد، Black Shark 2 در تاریخ ۱۸ مارس برابر با ۲۷ اسفندماه به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد. علاقه‌مندان باید تا آن روز صبر کنند تا در جریان مشخصات دقیق دستگاه قرار بگیرند. 



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

فهرست نگرانی‌ها درباره خودروهای خودران به‌تازگی طولانی‌تر شده است. علاوه‌بر نگران بودن درباره چگونگی ایمنی آن‌ها، چگونگی انجام تصمیم‌گیری اخلاقی پیچیده در جاده، چگونگی افزایش و بدتر شدن ترافیک توسط آن‌ها، حالا باید نگران نحوه آسیب رساندن به افراد مختلف نیز باشیم.

طبق مطالعه جدیدی از مؤسسه فناوری جورجیا، اگر شما شخصی با پوست تیره هستید، احتمال زیادی وجود دارد که خودروی خودران بیشتر از دوستان سفیدپوستتان با شما برخورد کند. به این دلیل که خودروهای خودران ممکن است در شناسایی عابران پیاده با رنگ پوست روشن بهتر عمل کنند، ولی نتوانند افراد سیاه‌پوست را به خوبی تشخیص دهند.

عابر پیاده

نویسندگان این مطالعه با یک سؤال ساده شروع کردند: دقت تشخیص مدل‌های پیشرفته تشخیص شیء مانند مواردی که خودروهای خودران استفاده می‌کنند، در گروه‌های جمعیتی چگونه است؟ برای فهمیدن این موضوع، آن‌ها مجموعه داده‌های بزرگی از تصاویر عابران پیاده را بررسی کردند. آن‌ها افراد را با استفاده از مقیاس فیتزپاتریک دسته‌بندی کردند، که سیستمی برای طبقه‌بندی رنگ بدن انسان‌ها از روشن تا تاریک به شمار می‌رود. محققان پس از آن درستی تشخیص حضور افراد در گروه‌های سفیدپوست را در مقایسه با افراد سیاه‌پوست مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. 

نتیجه این شد که قابلیت تشخیص برای افراد با پوست تیره به‌طور متوسط ۵ درصد کمتر از افراد سفیدپوست بود. این اختلاف حتی زمانی ادامه یافت که محققان برای متغیرهایی نظیر زمانی از روز که تصاویر گرفته شده یا زمانی‌که به‌صورت گاه‌گاهی مانعی جلوی چهره افراد قرار گرفته، کنترل می‌کردند.

self-driving car / خودرو خودران

جیمی مورگنسترن، یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت:

اصلی‌ترین کار ما این است که سیستم‌های بینایی که ساختارهای مشترک داشتند و ما آن‌ها را آزمایش کردیم، باید به‌طور دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند. پژوهش ما باید به‌صورت دقیق بررسی شود. در تحقیق ما مدل‌های تشخیص اشیا که در حقیقت توسط خودرو خودران استفاده می‌شوند و همچنین هیچ‌گونه مجموعه داده را که درواقع توسط سازندگان خودروهای خودران مورد استفاده قرار می‌گیرند، آزمایش نشده‌اند. در عوض تنها چند مدل خاص که توسط محققان دانشگاهی مورد آزمایش قرار می‌گیرند، بررسی شد. محققان باید این کار را انجام دهند، زیرا شرکت‌ها اطلاعات خود را به‌صورت دقیق بررسی نمی‌کنند و این مسئله با منافع عمومی ارتباط دارد.

self-driving car / خودرو خودران

کیت کرافورد، یکی از مدیران مؤسسه AI Now Research Institute گفت:

در دنیای ایده‌آل، محققان مدل‌های واقعی و مجموعه داده‌های مورد استفاده توسط سازندگان خودرو خودران را مورد آزمایش قرار می‌دهند. اما باتوجه‌به اینکه این‌ها هرگز در دسترس نیستند، مقاله‌ی انجام‌شده، بینش قوی درباره خطرات بسیار واقعی ارائه می‌دهد. 

الگوریتم‌ها می‌توانند سوگیری سازندگان را منعکس کنند

مطالعه اخیر شواهد زیادی درباره چگونگی سوگیری در سیستم‌های تصمیم‌گیری ماشین‌ها و خودکار ارائه می‌دهد، که سوگیری الگوریتمی نامیده می‌شود. معروف‌ترین نمونه در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد؛ زمانی‌که سیستم تشخیص تصویرگوگل به آمریکایی‌های سیاه‌پوست برچسب «گوریل» داد. ۳ سال بعد سیستم Rekognition آمازون به‌دلیل تطبیق ۲۸ عضو کنگره آمریکا با مجرمین جنایی مورد انتقاد فراوان قرار گرفت. مطالعه دیگری نشان داد که سه سیستم تشخیص چهره (آی‌بی‌ام، مایکروسافت و Megvii چین) در تشخیص جنسیت افراد با پوست تیره (به‌خصوص زنان) نسبت به افراد سفیدپوست اشتباه می‌کنند.

self-driving car / خودرو خودران

سیستم‌های الگوریتمی طبق نمونه‌هایی که با آن تغذیه می‌شوند، یاد می‌گیرند؛ بنابراین اگر نمونه‌های کافی از زنان سیاه‌پوست در مرحله یادگیری در اختیارشان قرار نگیرد، زمان بیشتری را برای تشخیص چهره افراد صرف می‌کنند. 

به همین ترتیب نویسندگان مقاله اخیر درباره تعصب الگوریتمی خودروهای خودران چند عامل را برای ایجاد چنین اختلافی مطرح می‌کنند. اول اینکه مدل‌های تشخیص شیء بیشتر طبق نمونه‌هایی با عابران پیاده سفیدپوست آموزش دیده‌اند. دوم اینکه تأکید لازم بر همان نمونه‌های کم افراد سیاه‌پوست هم در نظر گرفته نشده است. محققان دریافتند که قرار دادن نمونه‌های بیشتر سیاه‌پوست در داده‌ها می‌تواند به اصلاح سوگیری الگوریتم کمک کند.

سیاه پوست سفیدپوست

درباره مسئله گسترده‌تر سوگیری الگوریتمی، دو راه‌حل پیشنهادی وجود دارد. اول اینکه تیم‌های توسعه‌دهنده فناوری‌های جدید، از نظر نژادی متنوع باشند. اگر تمام اعضای تیم سفیدپوست، مرد یا هر دو (هم مرد و هم سفیدپوست) باشند، ممکن است نتوانند به خوبی بررسی کنند که چگونه الگوریتم تصویر یک زن سیاه‌پوست رامدیریت می‌کند. اما اگر یک زن سیاه‌پوست در تیم وجود داشته باشد، احتمالاً او به این مسئله توجه خواهد کرد؛ همان‌طور که جوی بولاموینی Joy Buolamwini در دانشگاه MIT نمونه‌ای از آن است.

جوی بولاموینی / Joy Buolamwini

راه‌حل دیگر این است که آزمایش الگوریتم‌های شرکت‌ها قبل از راه‌اندازی نهایی به‌صورت قانونی و اجباری انجام شود؛ در نتیجه اگر الگوریتم‌ها نتوانند استانداردهای لازم در زمینه تعصب نژادی را پاس کنند، مجوزی به آن‌ها داده نشود. 

کارتیک هوسنیگر، نویسنده کتاب A Human's Guide to Machine Intelligence در مورد مقاله‌ی مورد نظر گفت:

داستان‌های زیادی شبیه این وجود دارد و باید به‌دنبال راه‌حل‌های خوب در آینده بود. من فکر می‌کنم آزمایش دقیق برای سنجش سوگیری الگوریتم‌های خودران بسیار مفید است. باید هر تیم به اندازه کافی تنوع نژادی داشته باشد و این تنوع شامل مواردی از جمله نژاد، جنسیت و ملیت می‌شود. موارد کلیدی خاصی هم وجود دارد که شرکت‌های بزرگ باید انجام دهند و من فکر می‌کنم که این کار موثرتر باشد. 

self-driving car / خودرو خودران

اصلاحاتی از این دست به‌طور متقابل منحصربه‌فرد نیستند. مسلماً در شرایط کنونی شرکت‌های سازنده فناوری خودرو خودران باید کارهایی برای ریشه‌کن کردن تعصب نژادی انجام دهند؛ قبل از اینکه افراد رنگین‌پوست مجبور شوند برای مبارزه با آن وارد عمل شوند. 



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

پیش‌تر گفته شده بود که موتورولا احتمالا گوشی خاطره‌انگیز ریزر را با نمایشگر انعطاف‌پذیر احیا می‌کند. اوایل ماه ژانویه، گزارشی منتشر شد که خبر از معرفی گوشی هوشمند تاشدنی توسط زد‌تی‌ای تا آخر سال ۲۰۱۹ میلادی با طراحی مشابه گوشی خاطره‌انگیز ریزر موتورولا می‌داد. 

اطلاعات مربوط‌به پتنت جدید ZTE خبر از گوشی هوشمند تاشدنی می‌داد که طراحی آن یاد و خاطره‌ی گوشی RAZR موتورولا را زنده می‌کند. در پتنت ثبت‌شده‌ی ماه دسامبر ۲۰۱۸ میلادی زد‌تی‌ای، تصاویری از گوشی هوشمند تاشدنی به‌نمایش گذاشته شده بود که گوشی با نمایشگر انعطاف‌پذیری را نشان می‌داد که نمایشگر آن به‌صورت افقی در حالت گسترده قرار می‌گیرد.

ZTE / زد تی ای

اما اطلاعات و اخبار بعدی، خبر از تغییراتی در طراحی گوشی تاشدنی زد‌تی‌ای می‌داد. ظاهرا شرکت تولیدکننده‌ی چینی گوشی‌های هوشمند در حال توسعه‌ی گوشی تاشدنی بوده که نمایشگر آن به‌صورت عمودی در حالت گسترده قرار می‌گیرد که یادآور طراحی ریزر موتورولا است. البته طراحی این دستگاه انعطاف‌پذیر که زد‌تی‌ای در حال توسعه‌ی آن است با طراحیگوشی موتورولا تفاوت‌هایی خواهد داشت.

بانگاهی به اطلاعات فاش‌شده در مورد پنل جلویی دستگاه، به‌نظر می‌رسد باید منتظر گوشی هوشمندی با نمایشگر تمام‌صفحه و بدون حاشیه باشیم. باتوجه به اطلاعات به‌اشتراک گذاشته‌شده از طراحی این گوشی تاشدنی، ظاهرا نمایشگر به‌صورت عمودی در حالت گسترده قرار می‌گیرد و در حالت غیرگسترده قسمتی از پایین نمایشگر خارج از قاب دستگاه باقی خواهد ماند و کاربران می‌توانند در حالت غیرگسترده نیز قسمت پایین نمایشگر را مشاهده کنند. احتمالا این قسمت برای دسترسی به اطلاعاتی همچون نوتیفیکیشن‌ها، وضعیت آب‌وهوا و شاید پاسخ‌دادن به برخی تماس‌ها به‌ این صورت طراحی شده است.

ZTE / زد تی ای

در پنل پشتی دستگاه، دوربین دوگانه با فلش LED دیده می‌شود. دوربین دوگانه در نیمه‌ی بالایی پنل پشتی دستگاه قرار داده شده است. در قسمت نیمه‌ی بالایی دستگاه نیز دوربین دوگانه‌ی سلفی دیده می‌شود. قسمت پایین گوشی هوشمند تاشدنی زد‌تی‌ای مجهز به اسپیکر و پورت USB Type-C است ولی متاسفانه خبری از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری نیست. باتوجه به اینکه اطلاعات به‌اشتراک گذاشته‌شده تنها مربوط‌به پتنت ZTE برای گوشی تاشدنی است، درنتیجه ممکن است این شرکت چینی، تغییراتی در طراحی و مشخصات دستگاه نهایی خود بدهد. باید ببینیم درنهایت زد‌تی‌ای دستگاه هوشمند تاشدنی خود را با چه مشخصات و طراحی به بازار عرضه خواهد کرد.



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

جدیدترین به‌روزرسانی کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ اخیرا منتشر شده است. به‌لطف انتشار این به‌روزرسانی، کنسولموردبحث توانایی همگام‌سازی با دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل آی‌او‌اس را پیدا کرده است. این قابلیت جالب، سال‌ها پیش برای گوشی‌های اکسپریا در دسترس قرار گرفته بود و اخیرا راه خود را به آیفون‌ها و آیپدها باز کرده است.

قابلیت موردبحث به کاربران آیفون و آیپد امکان می‌دهد که ازطریق اپلیکیشن PS4 Remote Play به کنسولپلی‌استیشن ۴ وصل شوند و با آن بازی کنند. البته همان‌طور که اشاره کردیم، سونی مدت‌ها پیش در اکتبر ۲۰۱۴، ویژگی ریموت پلی را برای گوشی اکسپریا زد ۳ معرفی کرده بود. اکنون چهار سال و نیم از آن‌موقع می‌گذرد.

برای دسترسی به این قابلیت جدید، تنها کافی است کنسول خود را به‌روزرسانی و سپس اپلیکیشن مربوطه را برای iOS دانلود کنید؛ تنها کاری که می‌ماند، جفت کردن کنسول با آیفون یا آیپد است. پس از جفت‌سازی، دکمه‌های مخصوصی روی نمایشگر گوشی یا تبلت‌تان ظاهر می‌شود که با آن می‌توانید کنسول را کنترل کنید. البته متاسفانه امکان اتصال کنترلر دوال‌شاک ۴ به آیفون‌های جیل‌بریک‌نشده وجود ندارد.

البته ظاهرا می‌توان کنترلرهای MFi را به گوشی وصل کرد. بااین‌حال مشکلی که وجود دارد این است که کنترلر یادشده کلیدهای L3 و R3 را ندارد و این یعنی ممکن است برای تجربه‌ی برخی از بازی‌ها دچار مشکل شوید. درضمن، از آنجایی که به‌هنگام تجربه‌ی بازی با ریموت پلی، تأخیر اندکی مشاهده می‌شود، استفاده از این قابلیت بیشتری برای بازی‌های استراتژیکی نظیر XCOM می‌تواند مناسب باشد. 

فراموش نکنید که کاربران آیفون از سال قبل می‌توانستند با روشی خاص، بازی‌های PS4 را روی گوشی خود تجربه کنند. برخی اپلیکیشن‌های شخص ثالث نظیر R-Play، از مدت‌ها پیش چنین قابلیتی را امکان‌پذیر کرده‌اند. البته برای استفاده از این اپلیکیشن، کاربران آیفون ملزم به پرداخت ۱۲ دلار بودند؛ اما قابلیت ریموت پلی به‌صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفته است. 

کاربران iOS می‌توانند هم‌اکنون با مراجعه به این صفحه در اپ استور، اپلیکیشن PS4 Remote Play را دانلود کنند. گفتنی است که این اپلیکیشن تنها برای آیفون ۷ و مدل‌های جدیدتر یا آیپد نسل ششم و مدل‌های جدیدتر که از نسخه‌ی ۱۲.۱ و نسخه‌های جدیدتر iOS استفاده می‌کنند، قابل‌تهیه است. درضمن این را هم بدانید که برای برقراری اتصال، باید پلی‌استیشن ۴ و گوشی‌تان به یک شبکه‌ی وای‌فای متصل باشند.



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

بعدازظهر جمعه به وقت ایران، کپسول Crew Dragon اسپیس‌ ایکس پس از نزدیک به یک هفته اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با موفقیت در اقیانوس اطلس به آب نشست. این فرود، نخستین پرواز آزمایشی این فضاپیما را به پایان می‌رساند. SpaceX با نشاندن دراگون سرنشین‌دار روی آب، ثابت کرد که فضاپیمایش می‌تواند در مسیر دشوار رسیدن به فضا و بازگشتن به زمین دوام بیاورد. این موفقیت همچنین بدان معنا است که اسپیس‌ایکس در مسیر ارسال منظم فضانوردان با دراگون سرنشین‌دار، گامی بزرگ و قابل‌توجه را برداشته است.

فرود دراگون سرنشین‌دار، آخرین دستاورد بزرگ را برای مأموریت نمایشی Demo-1 رقم زد که پرواز آزمایشی مهمی برای برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا محسوب می‌شود. سازمان فضایی آمریکا با این برنامه قصد دارد فضانوردان خود را سوار بر یک فضاپیمای خصوصی آمریکایی به فضا ارسال کند. اسپیس‌ایکس در راستای این برنامه، در حال توسعه‌ی دراگون سرنشین‌دار به‌عنوان یک فضاپیمای مسافربری جدید بوده است. اما پیش از آنکه دراگون سرنشین‌دار بتواند قادر به حمل انسان باشد، ناسا می‌خواست این وسیله کارآمدی خود را در عمل بدون وجود هیچ سرنشینی اثبات کند. در نتیجه، دمو ۱، به‌عنوان مرحله‌ای برای ارزیابی عملکرد کپسول و اطلاع از تغییرات مورد نیاز پیش از حمل فضانوردان ایجاد شد.

پس از پیش‌بینی‌ها و تاخیرهای متعدد، دمو ۱ سرانجام هفته‌ی گذشته از زمین بلند شد و به سوی مدار زمین رفت. این پرواز آزمایشی شنبه‌ی هفته‌ی گذشته انجام شد و در جریان آن، دراگون سرنشین‌دار حوالی ظهر آن روز سوار بر یک راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا از زمین برخاست. فضاپیمای جدید اسپیس‌ایکستقریبا یک روز بعد با ایستگاه فضایی بین‌المللی ملاقات و خود را به درگاهی روی آن متصل کرد. این مانور اتصال، فعالیتی به‌حساب می‌آمد که اسپیس‌ایکس پیش‌تر هرگز آن را انجام نداده بود. اتصال، فرآیندی حیاتی به‌شمار می‌رود که لازمه‌ی رساندن ایمن افراد به ایستگاه فضایی است.

با فرود دراگون سرنشین‌دار، آخرین دستاورد مهم اسپیس‌ایکس در مأموریت دمو ۱ رقم خورد

فرود و اتصال بدون نقص، موانع مهمی بودند که اسپیس‌ایکس برای موفقیت دمو ۱ باید از پس آن‌ها برمی‌آمد. اما شاید بزرگ‌ترین چالش مأموریت اخیر هنگام بازگشت دراگون سرنشین‌دار به زمین اتفاق افتاد. اسپیس‌ایکس باید نشان می‌داد که کپسول می‌تواند به‌سلامت از داخل جو زمین عبور کند و در عین حفاظت از خدمه و محموله‌ی داخل فضاپیما روی اقیانوس فرود بیاید. دراگون سرنشین‌دار در ساعت ۱۱ پیش از ظهر جمعه از ایستگاه فضایی جدا شد و در راستای آمادگی برای نزول به سمت زمین از آزمایشگاه مداری فاصله گرفت. این فضاپیما درست پیش از ورود به جو زمین، بخش عقب خود را که یک ساختار استوانه‌ای‌شکل چسبیده به پایه‌ی کپسول با هدف تأمین انرژی و کنترل دما در حین پرواز است، رها کرد. دراگون سرنشین‌دار سپس پیشرانه‌هایش را برای مدت تقریبا ۱۵ دقیقه روشن کرد تا کپسول را از مدار خارج کند. این حرکت، آغازگر آخرین بخش مأموریت و نزول به سمت زمین بود.

دراگون سرنشین‌دار سپس با سرعتی فراتر از سرعت صوت به سمت زمین حرکت و در این حین گرمایی شدید را تجربه کرد. این نگرانی وجود داشت که در این بخش از بازگشت، کپسول به‌دلیل شکل نامتقارن شروع به چرخش به دور خود کند. بااین‌حال، دراگون سرنشین‌دار با موفقیت این بخش از نزولش را پشت سر گذاشت. کپسول پس از این تجربه‌ی سخت، چهار چتر نجات اصلی خود را گشود تا سرعتش را کاهش دهد و به آرامی در نزدیکی ساحل فلوریدا روی آب بنشیند. درنهایت یک قایق نجات اسپیس‌ایکس به‌نام Go Searcher به سراغ کپسول رفت و آن را از آب گرفت.

Crew Dragon / دراگون سرنشین دار

هرچند دراگون سرنشین‌دار هیچ سرنشین زنده‌ای را حمل نمی‌کرد؛ اما یک مانکن هوشمند به‌نام ریپلی درون کپسول حضور داشت. این آدمک که لباس فضایی اسپیس‌ایکس را پوشیده، مجهز به حسگرهایی برای اندازه‌گیری نیروها و شتابی بود که بدن انسان احتمالا در حین حضور در کپسول تجربه خواهد کرد. این کپسول همچنین نزدیک به ۱۵۰ کیلوگرم محموله را از ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل کرد.

ارزیابی همه‌جانبه‌ی پرواز آزمایشی دراگون سرنشین‌دار از سوی ناسا قدری زمانبر خواهد بود؛ اما نمایندگان ناسا و اسپیس‌ایکس هردو پس از فرود، به اتفاق اجرای بدون مشکل مأموریت را اعلام کردند. استیو استیچ، جانشین واحد توسعه‌ی پرواز و عملیات‌ها برای خدمه‌ی تجاری، در پخش زنده‌ی ناسا پس از فرود گفت:

فضاپیمای اسپیس‌ایکس واقعا بهتر از حد انتظار ما عمل کرد.

عملکرد فضاپیمای اسپیس‌ایکس از حد انتظار ناسا فراتر بود

اسپیس‌ایکس در ماه‌های پیش‌رو، یک پرواز آزمایشی دیگر انجام خواهد داد که در جریان آن، سامانه‌ی فرار اضطراری دراگون سرنشین‌دار آزمایش خواهد شد. این سامانه در صورتی که عملکرد راکت حامل کپسول با مشکلی عمده مواجه شود، فضانوردان حاضر در فضاپیما را نجات خواهد داد. موتورهای تعبیه‌شده در خارج از فضاپیما می‌توانند در حین صعود به فضا روشن شوند و کپسول را از راکت در حال متلاشی دور کنند. اسپیس‌ایکس این فرایند را در جریان یک پرتاب از فلوریدا که فعلا برای ماه آوریل برنامه‌ریزی شده است، آزمایش خواهد کرد. این شرکت برای آزمایش بعدی از همان کپسول دراگون سرنشین‌دار که مأموریت این هفته را به اتمام رساند، استفاده خواهد کرد.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، پرتاب‌های فضایی انسانی به‌زودی به خاک ایالات متحده بازخواهد گشت. دو فضانورد ناسا به نام‌های باب بنکن و داگ هارلی قرار است در جریان آخرین پرواز آزمایشی، برای نخستین بار با دراگون سرنشین‌دار سفر کنند. این مأموریت برای پرتاب در ماه ژوئیه (تابستان ۹۸) برنامه‌ریزی شده است؛ اما احتمال به تعویق افتادن آن وجود دارد. بااین‌حال، نمایندگان ناسا اطمینان دارند که این پرواز می‌تواند در سال ۲۰۱۹ اتفاق بیفتد.



تاريخ : شنبه 18 اسفند 1397برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 482 483 484 485 486 ... 3356 صفحه بعد