تلاش های ايران برای ساخت موشک های بالستيک را می توان به سه دوره زمانی تقسيم كرد. دوره اول را میتوان بين سال های(1977- 1979)اشاره کرد. دوره دوم در دوران دفاع مقدس و حوالی سالهای(1980- 1988) و دوره سوم بعد از جنگ در سال(1988) تقسیم بندی کرد. از مرحله دوم به بعد ساخت موشک وارد فاز جديدی شد و ساخت و طراحی موشک ها به تعداد بالا و همزمان با شرايط خاص انجام شد.
توان موشکی ایران همواره در خدمت صلح و امنیت منطقه غرب آسیا بوده و هر زمان استکبار جهانی چنگ و دندان به ملت ایران نشان داده با پاسخ موشکی نیروهای مسلح و خصوصا پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایشهای مختلف مواجه شده که نمونهای از این قدرت موشکی در "سلسله رزمایشهای سپاه پاسداران نمود داشته است.
هنوز تا معرفی رسمی و مشخص شدن جزئیات دقیق نسل بعدی پردازندههای کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۰ فاصله داریم، اما از همین حالا میتوان حدس زد که کوالکام همزمان با معرفی چیپهای جدید، از نسخهی جدید فناوری شارژ سریع خود با نام Quick Charge 4.0 رونمایی خواهد کرد.
بنا به اعلام منابع آگاه، Quick Charge 4.0 با افزایش توان شارژ به ۲۸ وات، قدرتمندترین راهکار شارژ سریع در بازار خواهد بود. گفته میشود فناوری جدید با تغییرات خود باعث میشود ماکزیمم ولتاژ و آمپراژ ورودی به باتری به ترتیب به ۵ ولت و ۵.۶ آمپر افزایش پیدا کند که به این ترتیب میتوان با توان ۲۸ وات باتری را شارژ کرد.
همچنین گفته میشود احتمالا در فناوری جدید از گزینهی ۹ ولت – ۴ آمپر نیز پشتیبانی خواهد شد. از آنجا که توان حاصل از این ولتاژ – آمپراژ برابر با ۳۶ وات، یعنی دو برابر بیشتر از توان سریعترین فناوریهای شارژ امروزی (۹ ولت – ۱.۷ آمپر) است، احتمال استفاده از گزینهی ۲۷ واتیِ ۹ ولت – ۳ آمپر بسیار منطقیتر به نظر میرسد.
در حال حاضر Quick Charge 3.0 از حداکثر توان ۱۸ وات برای شارژ تلفنهای هوشمند استفاده میکند. فناوری اختصاصی «انتخاب هوشمند مقدار ولتاژ» کوالکام با نام INOV از ولتاژهای بین ۳.۲ تا ۲۰ ولت (با افزایش پلهای ۲۰۰ میلی ولتی بین این مقادیر) پشتیبانی میکند و به نظر میرسد کوالکام قصد داشته باشد تا با استفاده از انعطاف پذیری بالای این فناوری، از دستگاههای بزرگتری مثل لپتاپها نیز مانند تلفنهای هوشمند پشتیبانی کند.
هرچند Quick Charge 2.0 نیز از توان ۱۸ واتی و ولتاژهای ۵، ۹ و ۱۲ ولتی پشتیبانی میکرد، اما نسخهی سوم این فناوری به دلیل بهرهوری بالاتر و استفاده از الگوهای شارژ بازنگری شده، سرعت شارژ بالاتری دارد.
برای مقایسه، فناوری شارژ سریع VOOC شرکت اوپو از توان ۲۰ وات و فناوری Super Charge هواوی از توان ۲۲.۵ وات پشتیبانی میکنند، بنابراین اگر شایعات درست باشند، Quick Charge کوالکام از تمامی فناوریهای شارژ سریع موجود در بازار پیشی خواهد گرفت. در هر صورت، جهش به توان شارژ ۲۸ وات میتواند منجر به کاهش قابل توجه زمان شارژ باتری شود.
موسسهی گارتنر با انتشار مقالهای با عنوان Gartner's Top Strategic Predictions for 2017 and Beyond: Surviving the Storm Winds of Digital Disruption به پیشبینی اتفاقات مهم در دنیای فناوری طی پنج سال آینده تا ۲۰۲۲ پرداخته است. گارتنر در مقالهی خود اثرات نوآوریهای دیجیتال در سه حوزه را مورد بررسی قرار داده است.
در ادامه به بررسی ۱۰ پیشبینی برتر گارتنر در دنیای فناوری تا سال ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.
۱. تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر با استفاده از واقعیت افزوده به خرید خواهند پرداخت
گارتنر پیشبینی کرده که تا پایان سال ۲۰۱۷ از هر پنج برند برتر خردهفروشی در دنیا، یکی یا به بیان بهتر ۲۰ درصد با استفاده از واقعیت مجازی تجربهی خرید در اختیار کاربران خود قرار خواهند داد. پتانسیل استفاده از واقعیت مجازی در فروش کالاها امری بدیهی است، چراکه با استفاده از این قابلیت مشتریان میتوانند پیش از خرید کالا با استفاده از هدست واقعیت مجازی برای مثال میتوانند لباسهای موردنظر خود را بهصورت مجازی تست کرده و در صورت پسند اقدام به خرید کنند.
۲. تا سال ۲۰۲۰ گجتهای بدون نمایشگر نظیر اکوی آمازون در بیش از ۱۰ میلیون خانواده مورد استفاده قرار خواهند گرفت
دستیارهای صوتی هوشمند این روزها به یکی از حوزههای رقابت کمپانیهای پیشرو درزمینهی فناوری تبدیل شدهاند. اکوی آمازون، هوم از گوگل و ایرپادهای بیسیم اپل را باید از جمله گجتهایی خواند که برای تسهیل استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند توسعه یافتهاند. وجود دستیارهای صوتی هوشمند و توسعهی روشهای برای فراخوانی اپلیکیشنها از طریق دستورات صوتی باعث شده تا کمپانیها در کنار محصولات مجهز به نمایشگر، گجتهایی را نیز بدون بهرهگیری از نمایشگرهای لمسی رونمایی کنند. کاملا روشن است که در آیندهی نهچندان دور اپلیکیشنهای مبتنی بر دستورات صوتی در کنار روشهای SEO مبتنی بر صوت بهمنظور بهبود بازاریابی برای این حوزه شکل جدیتری به خود خواهند گرفت. گارتنر پیشبینی کرده که تا سال ۲۰۲۰ گجتهایی نظیر هو گوگل یا اکوی آمازون در بیش از ۱۰ میلیون خانه مورداستفاده قرار خواهند گرفت.
۳. تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد برندها سرویسدهی با اپلیکیشن موبایل را متوقف خواهند کرد
بسیاری از مشتریان گارتنر همواره سؤالاتی در مورد اینکه آیا به یک اپلیکیشن نیاز دارند، میپرسند. این موضوع برای کسبوکارهایی که دارای یک اپلیکیشن هستند نیز صادق بوده و سؤال آنها مربوط به ادامهی سرویسدهی از این اپلیکیشن یا قطع فعالیت است. بسیاری از کمپانیها عملکرد اپلیکیشن خود را در برابر عملکرد وبسایت خود میسنجند. دلیل این سؤال هزینهی بالایی است که توسعه و سرویسدهی از طریق اپلیکیشن روی دست کسبوکارها قرار میدهد، حالآنکه بازگشت سرمایه از این طریق نامشخص است. گارتنر پیشبینی کرده که تا پایان سال ۲۰۱۷ شماری از کسبوکارها به این نتیجه خواهند رسید که رشد تعداد میانگین کاربران ماهیانه در مقایسه با سال ۲۰۱۶ با رشد منفی همراه بوده و این روند افولی در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
۴. تا سال ۲۰۲۰ الگوریتمها بهصورت مثبت عملکرد بیش از یک میلیارد کارمند را تغییر خواهند داد
بازی پوکمون گو نشان داد که الگوریتمها از چه قدرت بالایی برای تغییر رفتار عموم مردم در جامعهی جهانی با استفاده از مفهوم گیمیفیکیشن (گیمیفیکیشن استفاده از تفکرات و مفاهیمی بازی گونه در زمینههایی غیر از بازی است که بهترین مثال برای آن دریافت جایزه توسط مشتریان رستوران با هر بار حضور در رستوران موردنظر است) برخوردارند. استفاده از الگوریتمها برای تغییر رفتار فروش و بازاریابی در کمپانی امری روشن است که به همین دلیل میتوان توسعهی نرمافزارها و پلتفرمهایی نظیر انیشتین توسط Salesforce را مشاهده کرد. گارتنر پیشبینی کرده که تا پایان سال ۲۰۱۷ حداقل یک کمپانی تجاری از افزایش سود خود به دلیل استفاده از الگوریتمها در بهبود عملکرد کارمندانش خبر بدهد.
۵. تا سال ۲۰۲۰، کسبوکارهای مبتنی بر مدل بلاک چین ارزشی قریب به ۱۰ میلیون دلار خواهند داشت
گارتنر طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که استفاده از کاربردهای بلاکچین میتواند جریان پول را آزاد کرده و ارزشهای جدیدی در کنار کاهش هزینهی تراکنشها و تسریع فرآیند تجارت ایجاد کند. بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط CrunchBase که برگرفته از تحقیقات این کمپانی است، سرمایهگذاری روی فناوریهای مبتنی بر بلاکچین با سرعت بالایی در حال انجام است، بهطوریکه روزانه شاهد تولد استارتاپهای جدیدی به این حوزه هستیم. گارتنر پیشبینی کرده که طی سال ۲۰۱۷ بلاکچینهای مالتی مدیا و روشهای مبتنی بر الگوریتم POC در آژانسهای دولتی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
۶. تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ درصد از خانهها با بهرهگیری از اینترنت اشیا جزو خانههای هوشمند خواهند بود
گارتنر هفت کمپانی بزرگ در حوزهی فناوری دیجیتال را از نظر ارزش بازار به ترتیب؛ گوگل، اپل، فیسبوک، آمازون، بایدو، علیبابا و تنسنت معرفی میکند. بیشک تأثیر این هفت کمپانی در همهگیر شدن اینترنت اشیا بیتأثیر نبوده و قابل کتمان نیست. گارتنر پیشبینی کرده که تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ میلیارد گجت مبتنی بر سنسور که در دست کسبوکارها یا کاربران عادی قرار دارد، از طریق پلتفرمهای توسعهیافته توسط این هفت کمپانی بزرگ به یکدیگر متصل خواهند شد. تا سال ۲۰۲۰، قریب به ۲۰ درصد از خانهها در سراسر دنیا در گروه خانههای هوشمند -با بهرهگیری از ۲۵ گجت و لوازمخانگی متصل به اینترنت- قرار خواهند گرفت.
۷. تا سال ۲۰۱۹، به ازای یک دلار سرمایهگذاری برای ایدهپردازی، ۷ دلار برای اجرا نیاز خواهد بود
گارتنر پیشبینی کرده که تا سال ۲۰۱۹ میزان سرمایهی موردنیاز برای پیادهسازی یک ایده به ازای یک دلار برای ایدهپردازی، ۷ دلار خواهد بود. درواقع در صورت نیاز به سرمایهای یک دلاری برای ایدهپردازی در حوزهی فناوری؛ طراحی، اجرا و پیادهسازی این ایده نیاز به سرمایهای ۷ دلاری خواهد داشت.
۸. تا سال ۲۰۲۰، اینترنت اشیا تقاضا برای حافظه در دیتاسنترها را تا ۳ درصد افزایش خواهد داد
بر اساس پیشبینیهای انجامشده، با توجه به وجود بیش از ۲۱ میلیارد گجت مبتنی بر اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰، این حوزه پتانسیل بالایی برای افزایش تقاضا در دیتاسنترها بهمنظور ذخیرهی اطلاعات خواهد داشت. باوجوداینکه تنها بخشی از اطلاعات کسبشده از سنسورها پردازش و ذخیرهسازی خواهند شد، اما گارتنر پیشبینی کرده که نیاز برای ذخیرهسازی دادههای حاصل از سنسورهای اینترنت اشیا تقاضا برای حافظه در دیتاسنترها را بیش از ۳ درصد افزایش خواهد داد.
۹. تا سال ۲۰۲۲، اینترنت اشیا سالیانه یک میلیارد دلار برای کسبوکارها و افراد عادی صرفه جویی خواهد کرد
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را باید یکی از حوزههای درآمدزا برای کمپانیهای تولیدکننده خواند، حالآنکه ترکیب این مفهوم با اینترنت اشیا پتانسیل بالایی در اختیار تولیدکنندگان قرار میدهد تا مدلهای کسبوکار جدیدی ایجاد کرده و از طریق آن به درآمدزایی بپردازند. گارتنر پتانسیل بالایی در این بخش پیشبینی میکند، چراکه به اعتقاد این بنگاه تحلیلی میتوان با استفاده از اینترنت اشیا فرآیندهای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را در دستور کار قرار داد و علاوه بر جلوگیری از ایجاد هزینههای گزاف، بهرهوری را نیز افزایش داد.
۱۰. تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد از افراد شاغل با استفاده از گجتهای سلامتی، ۴۰ درصد در هزینههای درمانی صرفه جویی خواهند کرد
استفاده از مفهوم گیمیفیکیشن در حوزهی گجتهای پوشیدنی مرتبط با سلامتی که ضامن عمر بالا و حفظ سلامتی افراد خواهد بود، باعث میشود تا فروش این محصولات به دلیل استقبال بالا افزایش پیدا کند؛ چراکه استفاده از این گجتهای هوشمند هزینههای سلامتی را کاهش خواهد داد. گارتنر پیشبینی کرده که تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ درصد از کسبوکارهای چندملیتی بهعنوان حامی، استفاده از گجتهای پوشیدنی سلامتی را بین کارمندان خود ترویج خواهند داد؛ چراکه این گجتها که ازجملهی آن میتوان به دستبندهای هوشمند سلامتی اشاره کرد، میتوانند از عود بیماری در کارکنان کمپانیها پیشگیری کرده و ازاینرو هزینههای درمانی را کاهش دهند. همچنین گارتنر به این نکته اشاره کرده که تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۸ درصد کارکنان کمپانیها در ایالاتمتحدهی آمریکا که بیش از ۱۰۰ کارمند دارند، از دستبندهای هوشمند سلامتی استفاده خواهند کرد.
نظر شما در مورد پیشبینی گارتنر چیست؟
مخصوصا دیوانگی سازنده در ظاهر خودرو بسیار کمتر از سایر بخش ها است و در این بخش به بهترین ساخته های تیونر های خصوصی خواهیم پرداخت. ساخته هایی که تقریبا هیچ محدودیتی را نمی شناسند و حداکثر توانایی نوع بشر را در تقویت یک وسیله نقلیه نمایان می کنند.
تویوتا GT4586
معمولا تیونر هایی که کار تعویض موتور را برای خودروهای مسابقه انجام می دهند ، کمتر با موتور های خاصی مانند فراری شوخی می کنند. مگر اینکه شما یک دریفتره حرفه ای مانند Ryan Tuerck باشید و آنقدر دل و جرات به خرج دهید که بتوانید یک موتور اصیل ایتالیایی را در دل یک ژاپنی کارکشته قرار دهید.
این پروژه که از بدو شروع سر و صدای بسیاری به پا کرده بود ، به محض اتمام کار به سما آورده شد تا چشم های بسیاری را خیره کند.
این موتور که از یک فراری 458 ایتالیا قرض گرفته شده می تواند با 8 سیلندر خورجینی 570 اسب بخار تولید کند و گشتاور 540 نیوتون متر آن برای دود کردن لاستیک ها و دریفت کافی به نظر می رسد، اما باز به پای توربو های 1000 اسب بخاری نمی رسد و در مقایسه رو به رو شاید مغلوب داستان باشد.
به هرحال کاری که این دریفتر نام آور انجام داده ، شاید از نظر قدرت به پای دیگران نرسد ، اما چیزی که مشخص است مطمئنا اگر این خودرو در کنار GT86 های قوی تر پارک باشد ، تعداد عکس هایی که از آن گرفته می شود ، بیش از دیگران است و کاور قرمز رنگ موتور هر آنچه که باید گفته شود را نمایان می سازد.
نیسان Kuhl Racing Nissan GT-R
از همین اول ماجرا این را باید گفت که تصادف با این خودرو یک خیانت به دل تمام دوستداران خودرو و تیونینگ است. شاید بتوان آن را زیباترین نیسان GT-R تاریخ دانست که به جای استیکر های مختلف ، کار دست و تایم زیادی برای ساخت آن صرف شده است.
شرکت Kuhl که در ژاپن قرار دارد و کار ساخت این GT-R را به عهده دارد ، از روش کنده کاری واقعی بر روی فلز واقعی و نه فایبرگلاس استفاده کرده و نتیجه همین هیولایی است که ظرافت در آن بیشتر از عضله و قدرت خودنمایی می کند.
ساخت آن دقیقا 7 ماه به درازا کشیده و علاوه بر آن یک کیت بدنه بسیار زیبا و پهن مکمل آن است. رینگ های آن نیز سه تک ه و از برند AMF هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجسمه متحرک هنر و ظرافت می توانید مقاله اختصاصی مربوط به این خودرو را بخوانید.
در غرفه Kuhl یک سوبارو نقره ای نیز حضور دارد و از همین روش برای بدنه آن و ترکیب رنگ های طلایی و نقره ای استفاده شده است.
Fab Fours Kymera
این SUV پیکاپ زمانی یک شورولت کلورادو مدل 2015 بوده است و پس از این که با مرکز تیونینگ Fab Fours در کارولینای جنوبی آشنا شد ، زندگی کاملا جدید و متفاوتی را آغاز کرده است.
ترکیبی از فیلم های مکس دیوانه و مسابقه مرگ را می توان در چهره اش خواند و برای کارهای سخت در خارج از جاده آفریده شده و هر مردی آرزوی مبارزه با آن در صحرا های جنوب آمریکا را دارد.
در زیر کاپوت آن خبری از موتور بنزینی نیست و به جای آن یک موتور حجیم 5.9 لیتری دیزل قرار دارد و با تغییراتی که در سیستم تعلیق آن به وجود آمده ، می تواند هر شیب و پستی و بلندی را پشت سر بگذارد.
تغییراتی مانند اکسل های جدید در عقب و جلو که تا 5.5 تن وزن را تحمل می کنند و کویل اوور هایی که توانایی تغییر ارتفاع تا 8 سانتی متر را به وسیله ریموت دارند. ضربه های شدیدی که قرار است به کابین وارد شوند ، به وسیله یک ضربه گیر هیدرولیکی گرفته می شوند و رینگ های 20 اینچی سفارشی زیر این حجم از قطعات سفارشی تعلیق قرار خواهد گرفت.
Wheelie good Willys Jeep
این جیپ برای هر سنی آشنا است. از جنگ جهانی گرفته تا به حال که می توان آن را با 600 هزار دستگاه تولید در جنگ جهانی دوم ، پرفروش ترین و محبوب ترین ماشین جنگی در دنیا دانست.
سادگی ساخت و قدرت مناسب برای کشیدن ابزار جنگی از دلایل مهم ارتش ها برای خرید این خودرو بود. اما در سال 2016 استفاده ای دیگر از آن می شود و این استفاده را می توان از چرخ های کوچکی که در پشت آن می بینید ، حدس زد.
جیپی که از این به بعد آن را نه در میدان جنگ ، بلکه در میدان رقابت های درگ خواهید دید و با موتور LS با کد 427 که با سرسیلندر های موتور LS3 کوروت تکمیل شد ، می تواند 1500 اسب بخار تولید و روانه چرخ های بسیار پهن و چسبنده عقب کند.
اگر این خودرو در میدان جنگ حضور داشته باشد ، بدون شک می تواند از چنگ هواپیما های جنگنده دشمن نیز بگریزد!
Muzilla
ترکیب های همیشگی را فراموش کنید و نام ترکیبی موزیلا از موستناگ و گودزیلا (لقب نیسان GT-R) دقت کنید. در وهله اول یک فورد موستانگ فست بک مدل 1970 دیده می شود و اگر از شکاف کاپوت به موتور آن دقت کنید ، صحنه ای بی نظیر انتظار شما را می کشد.
با همان نگاه اول می توانید کاور معروف موتور نیسان GT-R را ببینید که 3.8 لیتر حجم و تعداد 6 سیلندر را در دل خود جای داده است. دقیقا نمی توان این کار را توهین به بدنه ارزشمند موستانگ و یا موتور شگفت آور GT-R دانست، اما مطمئنا این کار به نوعی نزدیک تر کردن دو قشر مختلف در مسابقات درگ است و هر دو طیف طرفداران ژاپنی و آمریکایی این Muzilla را دوست خواهند داشت.
شرکت های بزرگ کامپیوتری هر چند وقت یک بار از محصولات خود رونمایی می کنند تا علاوه بر رقابت با یکدیگر، بتوانند بازار این محصولات را از آن خود کنند.
در این بین مشتری ها برای خرید لپ تاپ با عمده محصولاتی با مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری مختلف روبرو می شوند که همین امر آنها را با مشکل مواجه می کند.
تیم تحقیقاتی از دانشگاه امپریال کالج لندن و شرکت دیانای الکترونیکس نوعی فلش یواسبی ساختهاند که از یک قطره خون برای آزمایش "اچ.آی.وی" استفاده میکند.
به نقل از گیزمگ، این دستگاه سپس یک سیگنال الکتریکی ایجاد میکند که هر رایانه یا دستگاه دستی میتواند آن را خوانده و نتیجه را نشان دهد.
بر اساس این تحقیق که در مجله Scientific Reports" "منتشر شده، آزمایش یکبار مصرف مذکور در تشخیص میزان ویروس موجود در جریان خون فرد بسیار دقیق بوده و میتواند در کمتر از 30 دقیقه نتایج را نشان دهد.
با توجه به رایج بودن فلشهای یواسبی، میتوان از آن برای بیماران مبتلا به اچ.آی.وی به منظور نظارت بر بیماریشان استفاده کرد و همچنین نتایج را برای مدیریت موثرتر مبتلایان به این بیماری در مناطق دورافتاده به کار برد.
فرآیندهای کنونی برای تشخیص میزان ویروس اچ.آی.وی در خون فرد حداقل سه روز طول میکشد؛ زیرا نمونهها باید برای تحلیل به آزمایشگاه ارسال شوند. علاوه بر آن، آزمایشات کنونی برای تشخیص وجود ویروس و نه میزان آن طراحی شدهاند. تشخیص تعداد ویروسها میتواند به نمایش عملکرد درمان ضد رتروویروسی بپردازد.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، حداقل دو میلیون نفر تا سال 2015 به برنامههای درمان ضد رترو ویروسی پیوستهاند. این تعداد به میانگین 46 درصد بیماران دریافتکننده این درمان در همان سال افزوده شده است.
رویکرد جدید از یک تراشه تلفن همراه استفاده میکند و تنها به میزان بسیار کمی خون برای آزمایش نیاز دارد. این نمونه خون بر روی نقطهای از دستگاه قرار داده شده و در صورت وجود ویروس اچ.آی.وی، اسیدیته آن تغییر میکند. این تغییر سپس به یک سیگنال الکتریکی تبدیل و به دستگاه ارسال میشود که در نهایت توسط یک برنامه بر روی یارانه یا دستگاه دستی قابل خوانش خواهد بود.
محققان برای این تحقیق، 991 نمونه خون را آزمایش کرده و به نرخ دقت 95 درصد دست یافتند. میانگین زمان مورد نیاز برای دستیابی به پاسخ در این دستگاه، 20.8 دقیقه بود.
آنها در حال بررسی برای استفاده از این دستگاه به منظور تشخیص ویروسهای دیگر مانند هپاتیت هستند.
محققان بنیاد نشنال جئوگرافیک اولین مدل واقعی خانههای ساکنان آینده مریخ را آماده کردند.
یک پژوهش جدید نشان میدهد که چگونه کانابینوئیدهای موجود در ماری جوانا گیرندههای میتوکندری در مرکز حافظه مغز را فعال کرده و سبب فراموشی میشوند.
به نقل از مدیکال نیوز تودی، این پژوهش میتواند به درمانهای جدیدی منجر شود که گیرندههای کانابینوئید را بدون داشتن عوارض جانبی هدف قرار میدهند.
کانابینوئیدها مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا هستند.
به گزارش موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر (NIDA)، در ماری جوانا بیش از 100 کانابینوئید ، از جمله ترکیب اصلی روانگردان دلتا 9 تتراهیدروکانابینول (THC) وجود دارد.
این کانابینوئیدها از نظر ساختار شبیه به کانابینوئیدهایی هستند که مانند آناندامید در بدن به طور طبیعی بوجود میآیند.
کانابینوئیدهایی که به طور طبیعی در بدن بوجود میآیند نقش انتقال دهندههای عصبی را داشته و سیگنالها را بین سلولهای عصبی یا نورونها منتقل میکنند و بر مناطق مختلف مغز از جمله مناطقی که مسئول احساسات، حرکت، هماهنگی، ادراک حسی و حافظه و تفکر هستند تاثیر می گذارند.
از آنجا که THC و سایر کانابینوئیدهای موجود در ماری جوانا و فرمهای مصنوعی آن شبیه به کانابینوئیدهای طبیعی عمل میکنند، قادر به اتصال به گیرندههای کانابینوئید واقع در سلولهای عصبی و فعال سازی نواحی خاصی از مغز هستند.
در نتیجه، کانابینوئیدها عملکرد طبیعی مغز را تغییر داده و باعث بسیاری از اثرات جسمی و روانی منفی میشوند که یکی از آنها از دست دادن حافظه است.
محققان در این پژوهش نشان داده اند که THC میتواند بر عملکرد هیپوکامپ(ناحیه ای از مغز که مسئول تشکیل خاطرات است) تاثیر بگذارد.
در این پژوهش جدید، دکتر مارسیکانو و تیمش به کاوش درباره رابطه بین کانابینوئیدها و از دست دادن حافظه پرداختند.
در سال های اخیر، محققان کشف کردند که یک گیرنده کانابینوئید به نام CB1 در میتوکندری سلول های عصبی واقع شده است .میتوکندری به عنوان "موتورخانه" سلولها شناخته شده و قند، چربی و پروتئین دریافتی از مواد غذایی مصرفی ما را به انرژی و حرکت تبدیل میکند.
محققان همچنین دریافتند که گیرندههای کانابینوئید CB1 در میتوکندری مسئولیت تنظیم فرآیندهای حافظه را برعهده دارند.
در این پژوهش دکتر مارسیکانو و همکارانش با استفاده از انواع روشهای نوآورانه دریافتند که گیرندههای CB1 در میتوکندری نورونهای هیپوکامپ وجود دارد و کانابینوئیدها آنها را فعال کرده و موجب از دست رفتن حافظه در فرد میشوند.
به عبارت ساده تر، این پژوهش نشان میدهد که گیرندههای کانابینوئید CB1 در میتوکندری فرآیندهای حافظه را با تنظیم سوخت و ساز انرژی میتوکندری کنترل میکنند.
این پژوهشگران در نهایت به این نتیجه رسیدند که از بین بردن ژنتیکی گیرنده CB1 از میتوکندری در هیپوکامپ، مانع از دست دادن حافظه میشود.
همچنین جنبش میتوکندری و مهار سیگنالینگ عصبی ناشی از کانابینوئیدها را کاهش میدهد.
یافتههای این پژوهش در مجله Nature به چاپ رسیده است.
محققان موفق به توسعه یک فناوری جدید شدند که با استفاده از استون موجود در بازدم افراد آن و بدون نیاز به گرفتن نمونه خون از بیمار، بیماری دیابت را تشخیص دهد.
به نقل از گیزمگ، دیابت معمولا از طریق آزمایش خون دردناک و تهاجمی تشخیص داده میشود اما اگر تحقیقاتی که در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد در حال انجام است به نتیجه برسد، بیماران میتوانند بدون نیز به روشهای تهاجمی و درناک و تنها با استفاده از یک تست تنفس ساده از وضعیت خود در زمینه ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت مطلع شوند.
پروژههای قبلی نشان میدهد که سطوح بالای ایزوپرن در تنفس افراد میتواند نشان دهنده ابتلای آنها به دیابت باشد اما در این پژوهش جدید محققان از "استون acetone" موجود در بازدم، که یک شاخص برای دیابت است کمک گرفتهاند. در تنفس ما همچنین ترکیبات مختلف دیگری وجود دارد که بیانگر این بیماری است.
دستگاه کوچک دستی و قابل حمل تیم دانشگاه آکسفورد به اندازه کافی جمع و جور بوده و میتواند در مطب پزشکان به طور منظم مورد استفاده قرار گیرد.
این دستگاه با بهرهگیری از یک پلیمر جاذب، استون موجود در بازدم را به دام انداخته و پس از آن به یک حفره نوری در داخل دستگاه میفرستد.
در این دستگاه یک لیزر نزدیک مادون قرمز برای اندازه گیری مقدار استون در تنفس فرد وجود دارد که اگر میزان استون در تنفس فرد بالا باشد به وی هشدار خواهد داد.
در آزمایشهای آزمایشگاهی بر روی داوطلبان انسانی، صحت تشخیص این دستگاه کوچک به دقت و درستی یک دستگاه طیف سنج جرمی بزرگ بود.
پیشتر نیز محققان دانشگاه کمبریج از یک تست تنفسی تشخیص ایزوپرن بجای آزمایش قند خون برای تشخیص هیپوگلایسمی استفاده کردند. این گروه از محققان کشف کردند که در هوای بازدمی افرادی که دچار افت شدید قندخون میشوند غلظت بالایی از ماده ایزوپرن وجود دارد.
خبر خوب برای بیماران دیابتی این است که به لطف این پروژه تحقیقاتی، روش استفاده از تست تنفسی میتواند جایگزین آزمایش روزانه قند خون شود که با سوراخ کردن سر انگشت به طور روزانه همراه است.
این پژوهش در Analytical Chemistry به چاپ رسیده است.
تلگرام به تازگی اسامی نخستین برندگان رقابت یک میلیون دلاری خود برای طراحی ربات تلگرامی را اعلام کرد.
به نقل از گیزمگ، رقابت BotPrize در ماه آوریل(فروردین) آغاز شد و به سازندگان بهترین "بوتها" برای شبکه اجتماعی تلگرام جایزهای به ارزش یک میلیون دلار اهدا خواهد شد.
اکنون نخستین برندگان از حوزههای ویرایش تصویر، بهرهوری، بازیها، دوستیابی و مالی اعلام شدهاند.
تلگرام یک سرویس پیامرسان با تمرکز بر سرعت و امنیت است که در سال 2013 راهاندازی شد. این رسانه مبتنی بر رایانش ابری است و دادههای کاربران به سرعت بر روی پلتفرمهای مورد استفاده آنها از جمله رایانه شخصی، گوشیهای مک، لینوکس، اندروید، iOS و ویندوزفون همگامسازی میشود.
رقابت BotPrize این شرکت به افزایش تعداد رباتهای تلگرامی مورد دسترس در این سرویس و افزایش سرعت آنها کمک خواهد کرد. این بوتها برای افراد غیر حرفهای، اپلیکیشنهای موثری هستند که کاربران با آنها میتوانند با استفاده از پیام با هم تعامل داشته باشند. آنها معمولا در اپلیکیشنهای پیامرسان مانند مسنجر فیسبوک یا تلگرام استفاده میشوند.
ربات مبتنی بر هوش مصنوعی icon8bot به عنوان برنده حوزه ویرایش تصویر اعلام شد که فیلترهایی را بر روی تصاویر کاربر به منظور نمایش آنها به شکل اثر هنری اعمال میکند.
برنده حوزه بهرهوری، ربات integram بود که امکان ادغام تلگرام به گردش کار سازنده را ارائه میکند. برای مثال با این بوت میتوان به اختصاص وظایف برای اعضای تیم پرداخته و تاریخ مقرری را برای آنها تعیین کرد. این ربات با خدمات شخص ثالث مانند نرمافزار مدیریت پروژه Trello یا سرویس میزبانی کد Bitbucket سازگار است.
بازی چت گروهی werewolfbot به عنوان برنده حوزه بازی انتخاب شد. این بازی دارای قوانین متعددی است که برای بازیکنان مشخص میشود و هر بازیکن باید به دنبال افرادی بگردد که از انواع دستورات در بازی برای کشتن حریف استفاده میکنند.
ربات strangerbot برنده حوزه دوستیابی شد که دو کاربر تصادفی را برای گفتگوی به شکل ناشناس به هم مرتبط میکند.
در نهایت در حوزه مالی، ربات octopocket به عنوان برنده اعلام شد که به کاربران الکرام در اروپا اجازه میدهد به یکدیگر پول انتقال بدهند.
هر برنده جایزهای بین 25 هزار تا 50 هزار دلار دریافت خواهد کرد. سایر برندگان در گروههای دیگر در اواخر امسال و سال آینده اعلام خواهند شد و جوایز آینده به مبلغ 200 هزار دلار خواهد بود.
به گفته تلگرام، مبالغ جایزه برای کمک به سازندگان در ارتقای رباتها اهدا میشود.
برای انتخاب یک ربات تلگرامی به عنوان برنده، باید با استفاده از برنامه Bot API ساخته شود و سرعت، سودمندی و قابلیت سوال از ربات در درون برنامه از جمله ملاکها برای انتخاب است.
.: Weblog Themes By Pichak :.